görgessen le



Tokaj, avagy vissza a jövőbe Huszonöt éves a Disznókő Tokaj szőlőbirtok


Tokaj, avagy vissza a jövőbe

Huszonöt éves a Disznókő Tokaj szőlőbirtok

 

Az idén 25 éves Disznókő Tokaj hazánk egyik meghatározó borászata, termékeik hetven százalékát a nemzetközi piacon értékesítik, de boraik megtalálhatók a legjobb hazai éttermekben is. A birtok tulajdonosa 1992 óta az AXA-Millésimes, amelynek Franciaországban olyan borászatai vannak, mint a bordeaux-i Château Pichon-Longueville Baron, a Château Petit-Village, a Château Suduiraut, a burgundiai Domaine de l’Arlot illetve Portóban a Quinta do Noval. Mészáros László igazgatót kérdeztük az eddigi sikerekről és a jövő terveiről.

 

- Kezdjük az elején, hiszen Ön több mint húsz éve a cégnél dolgozik. Hogy került a Disznókő-csapatába?

- A véletlennek is köszönhető a karrierem, jókor, jó helyre kerültem, mint fiatal mezőgazdász. Érdekelt a bor, volt is hozzá affinitásom, és 1995-ben lehetőségem adódott gyakornokként Disznókőre kerülni, a tulajdonosok bizalmat szavaztak nekem hosszabb távon is, és 2000-ben lettem a Disznókő igazgatója.

- Milyen volt akkoriban Tokaj és francia anyacéggel a háttérben?

- Én akkor érkeztem Disznókőre, amikor a birtok még egy építkezési fázisban volt, nem tudtuk még pontosan, mi lesz az irány, hová helyeződik a fókusz. A magyar piac akkor még nem volt elég érett borfogyasztás szempontjából, nem jelentett akkor a vásárlóerőt, s mi alapvetően a nyugat-európai és amerikai piacot céloztuk. Amikor én odakerültem, a száraz furminton volt a hangsúly, a francia tulajdonos eleinte ebben hitt, és ’97-98 –ig ezen dolgoztunk, de akkor úgy tűnt, egy illúzió bevezetni a nemzetközi piacra. A száraz furmintunk ugyanis gyorsan egyfajta versenyhelyzetbe került az akkor divatok fehér fajtaborokkal, az újvilági fehérekkel, jött a rengeteg sauvignon blanc, chardonnay, és a márkaértékükkel, árukkal elsodorták a mi furmintunkat. Akkor még egy ilyen szürke, kelet-európai érzet is volt a magyar borok iránt, a száraz furmint pedig teljesen ismeretlennek számított. El kellett telnie majdnem két évtizednek, hogy ez a bor méltó módon szerepeljen a nemzetközi porondon.

- Azóta viszont itthon is nagy divatja lett a furmintnak, s a Disznókő választékában is szerepel. Ezek szerint már külföldön is keresik?

- Amellett, hogy mi, magyarok nagyon szeretjük az utóbbi években, a nyugati világban is ezek a neutrális, ásványos fajták abszolút a fénykorukat élik manapság. A jó savak, a termőhelyi karakter lett az elvárás mára, s erre a furmint alkalmas. Mi alapvetően édes boros birtokként pozícionáljuk magunkat, de a furmintunk is nagyra értékelt, és további fejlődési lehetőséget látunk benne, mivel a piaci igény egyre jelentősebb.

- Az aszúkat viszont mintha jobban értékelnék külföldön, mint itthon. Mennyire ismert itthonra Disznókő?

- Magyarországon nem fogy kevesebb aszú, mint a világban, csak a világ nagy, Magyarország pedig kicsit. Ettől még mi itthon adjuk el a boraink közel harminc százalékát, a hetven százalékot pedig összesen negyvenkét országban. Fontos számunkra, hogy a legjobb itthoni éttermekben ott legyünk, ismerjék a borainkat, hiszen nem lehet sikeres egy márkaépítés anélkül, hogy a saját hazánkban értékesnek tartsanak minket.

Az édes borok világviszonylatban is szűk piac, és a tokaji aszú egy meghatározó, komoly bornak számít. Akik már túl vannak azon, hogy beskatulyázzák magukat, milyen borokat kedvelnek, azok szemében a tokajiak a világ nagy borai közé tartoznak. Az aszú kisugárzása nem azt jelenti, hogy ez egy édes bor, nem kategorizálható desszertbornak sem, hanem a tradíciót, a komplexitást, az érzékszervi minőséget nyújtja.

Míg a tokaji száraz furmint a mának szól, a hétköznapi fogyasztási trendeket erősíti, az aszú évtizedekre eltehető, nagy bor, amit már több száz éve ismert és elismert.

- Tokajban nemcsak a Disznókő mögött áll nemzetközi anyacég, több borászat is komoly befektetői háttérrel rendelkezik. Egymással is kell versenyezniük a nemzetközi piacon, és egyáltalán, a külföldi értékesítésben mekkora segítséget jelent a háttér?

- A mi anyacégünk Bordeaux-i, és ugye a vörösborok értékesítése teljesen más piac. Viszont van egy portói testvérbirtokunk, és ott a disztribúciós struktúra nagyon hasonlít. Persze számít a tulajdonosi háttér a kapcsolati tőkében leginkább, de a nemzetközi disztribúciós partnerekkel is mi dolgozunk. Egy külföldi átlagfogyasztó nem tud különbségek tenni a tokaji pincék között, de nincs olyan sok birtok, aki megfelelő minőségben tud a világpiacra szállítani, ezért mi közösen szolgáljuk ki a nemzetközi igényeket, nem kell  versenyezünk egymással. A szakmabeliek persze ismerik a birtokokat és tudnak is különbséget tenni, s mivel ez egy viszonylag korlátozott piac, a legjobb eszköz folyamatosan tartani velük a kapcsolatot. Edukálunk, meghívjuk a sommelier-ket, F&B menedzsereket, kereskedőket a birtokra, megnézik a szüretet, végigkóstoljuk az évjáratokat, ez nagyon fáradtságos, hosszú, de megtérülő munka. A tokaji borok legjobb népszerűsítői a sommelierek, akik már túl vannak azon, hogy egy bor édes vagy száraz. Az értő borfogyasztók nagy bort keresnek, s ezek között ott van a tokaji aszú. A sommelier-k a világ minden pontjáról szívesen jönnek és rajonganak az aszúért, mert érzik, hogy ez a világ egyik kiemelkedő borvidéke. És mellesleg a száraz tokaji borokat is érdemesnek találják a borválasztékra tenni, vagyis átjön ez az üzenet is. A mi feladatunk, hogy San Francisco, London, Sanghaj éttermeibe bekerüljünk, és bár a gasztropiac nemzetközi szinten is nagyon árérzékeny, az édes borok piacán a legjobbak közé tartozik a tokaji, ár-értékben is.

- Az kinek/minek köszönhető, hogy például Jancis Robinson ír egy kritikát, vagy Rober Parker értékeli valamelyik bort?

- Ezek a lehetőségek bár rajtam is múlnak, de elsősorban azért jönnek, mert Disznókő pedigréje olyan, amilyen. A tulajdonos AXA Millésimes-hez olyan birtokok tartoznak, ahol a világ nagy borai készülnek, és közéjük tartozunk mi is. Az igazgatónak, Christian Seely-nek bejárása van a borvilág legprominensebb személyeihez. Ha szervezünk egy kóstolót, ezek az emberek eljönnek, s amikor megkóstolják a borokat és hallják a prezentációt, érdemesnek tartják írni róla.

- Önnek melyik a személyes kedvence a jelenlegi szortimentből, mire a legbüszkébb?

- A Kapi számomra az ideál, amit a Disznókő termőhely jelenleg adhat.  Ennél tökéletesebb, egyensúlyosabb bort nehéz elképzelnem, a Kapi jelképezi azt a munkát, amit mi most nyújtani tudunk. Az újratelepítendő Hangács még egy rejtély, de biztos, hogy egy nagy termőhely lesz, hogy mit fog adni, aszúkat vagy száraz borokat, az még kérdés. De újabb csúcs lehet 15-20 év múlva, ugyanúgy, mint a Kapi, benne van az a fajta erő. Látja az ember a talajt, a fényeket, ahogy a Nap végigjárja a dűlőt, és megvan az érzet, hogy ott nagy bor születhet. Most telepítjük az első pár hektárt, 8-10 év múlva lehet az első önálló bor, addig házasítás fog készülni.

- Milyen célokat fogalmazna meg a következő 25 évre?

- Nagyon sok dolgunk van, hiszen jó a tendencia, sikeres a birtok, eredményes az értékesítés, van kereslet a boraink iránt. A tokaji aszúban egyfajta minőségi csúcsot szeretnék elérni abban a szellemben, ahogy mi készítjük, vagyis lendületes, erőteljes, ugyanakkor visszafogott, egyensúlyos, nemes borokat létrehozni. Számomra a tokaji a világ egyik csúcsbora, és ezt szeretnénk még tovább csiszolni mind az alapanyag, mind a borkészítés szintjén. Látva a keresletet a szárazborok iránt, ugyanez a cél. Úgy gondolom, Tokaj és Disznókő abszolút a jövő borvidéke a tradíciója mellett. Ezt érzik a tulajdonosok is, hogy amit anno elkezdtek, az egyre értékesebbek. Egy birtokhoz kell egy vízió, el kell képzelni, mi lesz 20-25 év múlva. Mi nagyon szerencsések vagyunk, hogy olyan hátterünk van, ahonnan mi csak kapunk, és a hasznot visszafordíthatjuk beruházásokra, s így a birtok presztízse egyre jobban növekszik, s 20-30 év múlva ez még erősebb lesz. A borvidékünk sikere azonban nemcsak nekünk, hanem más tokaji borászatoknak is köszönhető, akik világszerte propagálják a tokaji borokat. 

 

 

A francia anyacéghez fűződő kiváló szakmai kapcsolatoknak és a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetőnek a Disznókő borok mára világszerte viszik Tokaj jó hírét. A cég nemzetközi presztízsét a nagy szakértelemmel és professzionális technológiával elkészített aszúk alapozták meg az elmúlt évtizedben, melyek közül talán a legkiemelkedőbb a 6 puttonyos Kapi Vineyard. Az áprilisban zajlott Nagy Tokai Borárverés is szép sikert hozott a birtoknak, mindkét árverésre bocsátott tétele elkelt. Arra pedig, hogy a tokaji bor koktélalapanyagnak is lehet kiváló, a nemrég a Buddha-Bar Budapest-ben zajlott Disznókő Tokaj Koktélverseny a bizonyíték, ahol igencsak izgalmas kreációk születtek. A nyertes italt Forray András, a Michelin-csillagos Costes Downtown bártendere alkotta meg Drymatic néven, a 2016-os tokaji száraz furmint felhasználásával. 

 

 

 



A DISZNÓKŐ A VILÁGBAN 25/07/2017


  • Email This Page







AZ OLDAL MEGTEKINTÉSE CSAK NAGYKORÚ SZEMÉLYEK SZÁMÁRA ENGEDÉLYEZETT.











  • IGEN
  • NEM

Emlékezzen rám